For nylig prøvekørte vi Renault Laguna Sport Tourer
med den store 2-liters 173 hestes dieselmotor til
420.000 kroner (læs
testen hér >>>) og var ikke blege for at fastslå, at
den er et rigtig godt løb for pengene med
køreegenskaber, der nærmest kan beskrives som
svævede man på en sky. Nu er der også en version på
markedet med blot 110 hk. Den er 100.000 kroner
billigere og hvad er det så, man ikke får for de
penge?
Udstyret er ens. I Danmark markedsføres Renault
Laguna Sport Tourer alene med Exception udstyr, så
hér er der ingen forskel. Men den billigere model
har 6-trins automat gear i stedet for automatgear.
En markant forskel.
Forskel i motorkraft
Og der er en verden til forskel på en motor, der
præsterer 110 hestekræfter i stedet for én, der kan
svinge sig op på 173. Det sjove er imidlertid, at
hér er forskellen ikke så stor, som den lyder. På
papiret kan man selvsagt ikke køre så hurtigt, men
det handler mest om kørsel ved høj fart.
Acceleration ved lav fart er ikke væsens forskellig,
men naturligvis kan man ikke flintre ned ad en tysk
autobahn med 215 km/t i versionen med 110 hk. Man må
nøjes med 188…
I den billige version ligger en 1,5 liters
dieselmotor. Den trækker godt og den præsterer en
fornem brændstoføkonomi på ikke mindre end 23,8
km/l. Det er flot og bestemt på niveau med de bedste
på markedet.
![](Renault%20Laguna%20Sport%20Tourer%202012/Laguna-Sport-Tourer-motor.jpg)
Imidlertid er der forskel på hvordan motoren opleves
i kabinen, for den lille motor har ikke en helt så
rolig og vibrationsfri gang. Forskellen er ikke
stor, men dog mærkbar.
Ned fra skyen
Men der er en anden og mere overraskende forskel. I
den netop prøvekørte bil var følelsen af, at svæve
på en sky, noget neddroslet.
Den prøvekørte model var forsynet med vinterdæk, men
det er næppe hele årsagen. Ved at studere
specifikationerne, får man muligvis svaret. Den
billigere version er nemlig intet mindre end 200 kg
lettere end den dyrere.
Derved har man selvsagt medvirket til den flotte
brændstoføkonomi, men samtidig har man givet afkald
på den naturlige dæmpning, en stor vægt byder en
bil. Store biler har bl.a. en høj kørselskomfort
pga. af, at ujævnheder ikke så let kan forplante sig
til kabinen. Der skal i al sin enkelthed flere
kræfter til at skubbe til en større vægt. Og det
oplever man under kørslen i form af ringere
kørselskomfort.
Kan også være sjov
Der er ikke en jordklode til forskel, men forskellen
er der og det skal man være indstillet på.
Styrepræcisionen lider ikke derunder og det gør
stabilitet og sidevindsfølsomhed heller ikke, måske
endda tværtimod. Sjovt nok er køreglæden større,
hvis man vælger at køre Laguna’en ved høje
motoromdrejninger og hyppige op- og nedgearinger.
Men så garanterer vi ikke for brændstoføkonomien.
Men: Man sparer 100.000 kroner. Man kan køre 45
procent længere på literen. Man betaler mindre i
ejerafgift. Man giver afkald på lidt fartformåen og
trækkraft til anhænger og lidt kørselskomfort. Noget
for noget. Men sandt at sige, er det ikke den
ringeste vej at følge, hvis privatøkonomien skal
klare sig lidt bedre. Derfor er Laguna’en med den
mindre motor også et ganske godt køb.
![](Renault%20Laguna%20Sport%20Tourer%202012/Laguna-Sport-Tourer-greb.jpg)
Bagsæderyglænene kan lægges ned vha.
et greb i bagagerummet, lige indenfor bagklappen.
![](Renault%20Laguna%20Sport%20Tourer%202012/Laguna-Sport-Tourer-solskae.jpg)
Udstyret inkluderer solgardiner ved bagsædet. |